אקנה ותזונה: כל האמת
חצ'קונים! כולנו שמענו את זה. חלק מהרופאים טוענים שלמזון אין השפעה על היווצרות אקנה. מחוצ'קנים רבים יגידו ההיפך
אקנה ותזונה
אל תאכלו את זה - כי תקבלו חצ'קונים! כולנו שמענו זאת מהורינו, חברינו ואפילו מרופא המשפחה. חלק מהמחקרים המדענים טרם גילו קשר בין התזונה שלנו לבין אקנה. לא שוקולד, לא צ'יפס, לא פיצה, גם לא מוצרי חלב. אבל לעומתם יש מחקרים אחרים שאומרים ההיפך - ומוצאים תימוכין בתלונות של בני נוער רבים שבהחלט התחילו לפרוח אחרי אכילת מוצרי חלב, למשל.
המידע המובא בכתבה זו מבוסס על המידע הכללי הרווח באתרי הרפואה והמדע בעולם, אין לראות בו כל המלצה או ייעוץ לטיפול ואין לראות בו ייעוץ או המלצה לרכישת תרופות. במידה והינך זקוק/ה לטיפול או הכוונה פני/ה לגורם הרפואי, המקצועי המתאים.
לפי האקדמיה האמריקנית לדרמטולוגיה, "תזונה בריאה חשובה כדי לספק לעור חומרי יסוד", אבל באותה נשימה מציינים המדענים כי מאכלים מתוקים או שמנים אינם גורמים בהכרח אקנה1. ועדיין, אין פירושו של דבר שכדאי לכם להפוך את אכילת המזונות המתוקים או השמנים להרגל של קבע. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופנו, כך שמה שטוב ליתר חלקי הגוף ודאי שטוב גם לעורנו. עובדה - בני נוער רבים מעידים כי די לעיתים במעט מוצרי חלב כדי לגרום להופעת פצעונים על פניהם, כך גם ביחס לשוקולד.
מחקר שנערך ב-2005 ובדק למעלה מ-47,000 בנות בתיכון וקצת לאחר מכן מצא קשר אפידמיולוגי בין אקנה לאכילת מוצרי חלב דל-שומן, שרבטים, גבינת קוטג' וגבינת שמנת. החוקרים הניחו כי הקשר טמון בהורמונים (כמו כמה מהורמוני המין) הקיימים בחלב פרה. למרות שנמצא קשר בין חלב לאקנה, הגורם המדוייק עדיין אינו ברור. רוב הדרמטולוגים ממתינים למחקר מהימן שיקשר בין התזונה לאקנה, ועד אז ממליצים למטופלים לאכול רק מה שלא גורם להם נזק.
כמו כן נמצא בכמה מחקרים קשר בין אקנה לבין תזונה עשירה בסוכר מזוקק ומאכלים מעובדים. ההנחה היא מזונות עשירים בפחמימות, כמו לחם לבן וסוכר מזוקק, מייצרים עודף גלוקוז מטאבולי המפורק במהירות לסוגי שומן שעשויים להיבנות בבלוטות החלב. התומכים בתיאוריה זו היעדרו של האקנה בחברות לא מערביות יכול להיות מוסבר באינדקס הגליקמי הנמוך שמכיל המזון שלהן. יתכן גם שהדבר נובע מסיבות גנטיות בחברות אלה, אבל עובדה היא שבני אותן תרבויות המשנים את תזונתם לכזו המקבילה לתזונה המערבית מתחילים גם הם לפתח אקנה. עם זאת, החוקרים מודים כי נדרשים מחקרי עומק נוספים שיבדקו האם מאכלים מופחתי גלוקוז גבוה (כמו משקאות קלים, ממתקים ומוצרי קמח לבן) יכולים להפחית באופן משמעותי את האקנה. מובן שמומלץ שלא לצרוך ג'אנק פוד בכמויות וגם לא מאכלים עשירים בגלוקוז.
בהשוואה שערכו חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה ומאקדמיית הצי האמריקני קיבלו נבדקים שוקולד ולחילופין צנצנת שהכילה מזונות עתירי שומן וסוכר, ומצאה כי לצריכת השוקולד לא היתה כלל השפעה על האקנה. גם ההתאחדות הרפואית הדאמריקנית טוענת כי לשוקולד אין כל תרומה להתפתחות אקנה. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי תזונה עשירה בסוכרים גורמת לכבד להמיר אותם לשומן, וכתוצאת לוואי של תהליך זה הופסק ייצורו של גלובולין הקשור להורמון מין ומקטין את רמת הטסטוסטרון בדם. היות שרמות גבוהות של טסטוסטרון גורמות בדרך כלל לאקנה, החוקרים מאמינים כי זו הסיבה לתופעה של היעדר עלייה ברמת האקנה. עם זאת, כאמור, המוני בני-עשר'ה שאכילת שוקולד או מוצרי חלב מתבטאת אצלם מייד על הפנים מוכיחים כי נדרשים מחקרים נוספים בנושא זה.
לפי שיטת ג'רנטיק תזונה לקוייה הינה אחד הגורמים העלולים לגרום להתפרצות אקנה במיוחד בקרב אנשים המועדים לכך, ג'רנטיק, מאז ומתמיד דגלה בתזונה בריאה שעיקרה אכילה נכונה המספקת את כל הצרכים החיוניים באופן מאוזן, ויחד עם זאת הימנעות מאכילה מפריעה, לא רק הימנעות מג'אנק פוד, טיגון... אלא הימנעות גם מסוגים אחרים המסכלים ומונעים קיומם של תהליכים חיוניים של ספיגה ופירוק של ויטמינים חיוניים, אלמנטים רבים... ובכך "יצירת" מחסורים המשפיעים בסופו של דבר לשלילה, על תפקודים חיוניים אחרים ובאים לידי ביטוי בתופעות על פני עור הפנים והגוף.
-
מניעת אקנה ותזונה - ויטמין A.
ויטמין זה, או בשמו האחר, רטינול, נמצא בדגים שמנים, כבד ומוצרי חלב. ויטמין A המיוצר בירקות ובפירות ידוע בשמו בטה-קרוטן והוא מצוי בפירות ובירקות צהובים/כתומים כגון גזר, בטטה, משמש ומלון, כמו גם בירקות ירוקים כמו פטרוזיליה, תרד וכרוב. כמויות גדולות מדי של ויטמין זה עלולות להיות רעילות, לכן אל תגזימו בצריכתו.
מחקרים הוכיחו כי מטופלים שהתחילו לסבול מאקנה היו בעלי רמות נמוכות יותר של ויטמין A בדמם מאשר כאלה שלא סבלו מאקנה. אנשים עם אקנה חמור היו גם הם בעלי רמות נמוכות יותר של ויטמין E בדמם.
-
מניעת אקנה ותזונה - ויטמין B2.
מתח ידוע כאחד הגורמים המחמירים אקנה קיימת, וויטמין B2 עוזר למנוע מתח. מזון המכיל ריכוז גבוה של ויטמין זה הם: דגנים, דגים, ביצים, בשר ועלים ירוקים.
-
מניעת אקנה ותזונה - ויטמין B3.
נמצא באגוזים, ביצים, אבוקדו, כבד ובבשר רזה, ויטמין B3 משפר את חילוף החומרים ותורם בכך לעור בריא. הוא גם מוריד את הכולסטרול בדם ומסייע לחילוף של פרוטאין, סוכר ושומן בגוף - ובכך מגביר את האנרגיה שלנו באמצעות ניצול נכון של המזון שאנו אוכלים.
-
מניעת אקנה ותזונה - ויטמין E.
ויטמין זה נמצא בשקדים, בוטנים, גרעינים שחורים, ברוקולי, נבט חיטה ושמנים צמחיים. נוגד החימצון החזק הזה מגן על תאי הגוף נגד השפעת הרדיקלים החופשיים, תוצרי הלוואי המזיקים של חילוף החומרים.
גם בכמויות זעירות, האבץ ידוע כגורם המחזק את המערכת החיסונית של הגוף ומשפר את הבריאות הכללית - מה שמתבטא, כמובן, גם בעור. הוא נמצא בביצים, חיטה מלאה, אגוזים ופטריות.
-
מניעת אקנה ותזונה - היו מודעים לגורמי האקנה שלכם.
היות שהאקנה שונה מאדם לאדם, ייתכן שיש מאכלים מסויימים שגורמים לכם לפריחה על פניכם. הימנעו ממאכלים אלה. בדקו את תוספי המזון והוויטמינים שלכם - כמה יוד הם מכילים. בעוד שכמויות סבירות ממנו אינן מזיקות לעור, צריכה יומית של יותר מ-150 מיקרוגרם עלולה להחמיר את מצב האקנה.
מעל לכל - השתמשו בשכל הישר שלכם. שתו הרבה מים ואיכלו מזון בריא ומאוזן - אבל אל תחששו לספק מדי פעם גם את תאוותיכם...
· אקנה – כל המיתוסים אודות הטיפול בו
שיטת ג'רנטיק
------------
1. וודס לה-ווי פ., "האל"ף-בי"ת של שמירת העור לילדים", תזונה טובה יותר, מס' 9, כרך 63. עמ' 32.
|